söndag 6 mars 2011

!:.:! Ledarskap !:.:!

Vi har haft en uppgift i skolan som handlar om ledarskap. Den är uppdelad i fyra delar och den senaste gick ut på att intervjua människor i vår närhet, som känner oss bra, och ta reda på hur de uppfattar vårt ledarskap. En väldigt tänkvärd uppgift och jag försökte att inte kommentera svaren utan bara lyssna,ta in och dokumentera. Inte världens lättaste sak när man inte riktigt vill hålla med om svaren och tycker att man har tagit sig en längre bit på vägen. Jag vet att personen inte har sett mig i alla dessa situationer där jag har tagit enorma kliv framåt och således inte kan kommentera dessa. Det gör mig lite ledsen. För i mötena med denna person så har jag utvecklats, men inte så mycket som jag har gjort i andra situationer. I alla fall inte så att personen tänkt på det. Det tyngsta var ändå att jag inte kände något större förtroende för vad jag kan åstadkomma i framtiden med tanke på att jag kommer att arbeta mycket med ledarskap på olika plan om allt går som det ska. Men nog om det!

Det fick mig i alla fall att tänka på vad ledarskap innebär i mitt karriärval som hälsoterapeut, massör och personlig tränare. Bilden som många har av ledarskap är den karismatiske (Behöver inte vara) ledaren som syns mycket, utstrålar självförtroende och tar plats. I rollen som PT så är de två första faktorerna viktiga. Karisma är viktigt för att skapa en bra relation till kunden. Här kommer även anpassningsförmåga in, att tala på kundens sätt och att vara en vän samtidigt som man är en tränare. Att utstråla självförtroende är också viktigt och det kan komma från flera olika håll. Hållningen är viktig! Varför ska de tro på att du kan ge dem en god hållning om du inte har en själv. Med en stolt hållning utstrålar du självförtroende. Det gör du även genom den kunskap du besitter, din teknik och det sätt du delar med dig av kunskapen på. Det är viktigt att ta plats, men lika viktigt att ge plats. Det är ett samspel mellan klient och PT. Jag ska träna dig, men det är i första hand din timme! Om du vill prata så ska du kunna göra det och jag ska lyssna på dig, men det får inte ta för stor del av vår tid tillsammans och jag ska fortfarande se till att du känner att passet var givande på så många plan som möjligt. Det är alltså viktigt att jag tar kontrollen, men du ska aldrig känna att du är där för min skull och att jag tar tid och strålkastarljus från dig (klienten)!

För att sammanfatta så handlar ledarskap om min förmåga att lyssna, mitt intresse, min kunskap och hur jag förmedlar denna, min hållning, min teknik, min anpassningsförmåga och min känsla för olika situationer.

I slutändan handlar bra ledarskap om att få personer att agera som du vill och fortfarande behålla respekten för dig som person. Detta kan även tillämpas på ditt inre ledarskap. Om du kan få dig själv att agera som du innerst inne vill och fortfarande behålla respekten för dig själv då har du kommit en bra bit på vägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar