söndag 2 juni 2013

!:.:! Fettförbränning eller inte? !:.:!

Nu inför sommaren så vill många komma i beachform. Jag har inte tänkt göra något speciellt egentligen. Det lär inte bli så många dagar utan tröja ändå...

Men, nu blev det så att jag drog igång ett litet experiment för att se hur kroppen svarar på det. Jag ändrar bara en liten detalj i träningen och ingenting speciellt i kosten. Istället för min vanliga uppvärmning så kör jag högintensiva intervaller. Det innebär att jag ger allt jag har i 30 sekunder, vilar i 30 sekunder (aktivt, jag stannar aldrig helt) och sedan upprepar minst 8 gånger. Ibland blir det bara 8 gånger, ibland blir det 10 gånger. Det kanske inte känns som så stor skillnad. Antalet brända kalorier blir inte många fler om maskinen får bestämma, men det händer andra saker i kroppen.

Vad är det då som händer?

Helt plötsligt så börjar kroppen producera mer tillväxthormoner, vilket är bra för fettförbränningen. Ryktet säger att när vi kör på maxpuls under kortare intervaller så kan musklerna inte använda sig av syret och tvingar kroppen att omvandla fettet till bränsle. Om jag ska vara helt ärlig så behöver jag läsa på lite mer om det hela för att kunna förklara det på ett bra sätt. Jag är inte säker på att jag själv förstår hur det ligger till.

Med detta som enda förändring ska det bli spännande och se om det blir någon skillnad på kroppen. Det kanske inte är den enda förändringen... Jag har kört ett pass om dagen de senaste 6 dagarna nu och det hör inte riktigt till vanligheterna heller. När man kommer på att man vill experimentera är det bra att mäta sig så att man faktiskt kan få förändringarna på papper. Nu gjorde jag som vanligt inte det så det hela tappar kanske lite i trovärdighet. Ska bli spännande och se om den lilla förändringen märks relativt snabbt. Jag tycker faktiskt redan att jag ser skillnad.

Dagens tips från coachen: Om Du vill göra en förändring och verkligen vill kunna se om Du har fått resultat så se till att mäta, fotografera eller på annat sätt dokumentera både före och efter. Det kan vara svårt att se resultatet annars och det blir mycket lättare att tappa fokus och bli nedstämd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar